5 tips voor meer engagement op Facebook

5 tips voor meer engagement op Facebook

Eline Bosman

25 november 2015

Engagement? Ja, engagement! Dat is ontzettend belangrijk als je Facebook zakelijk inzet. Jouw content moet engagen. Je wilt likes, shares en reacties. Betrokken fans. En uiteindelijk nieuwe klanten. Engaget jouw content niet? Dan verkoopt het niet. Zorg dus voor steengoede content. Hierbij alvast 5 handige tips.

Inhoud

1. Stel een vraag
2. Laat mensen elkaar taggen
3. Haak i op acutaliteiten
4. Post regelmatig
5. Gebruik mooi beeld

 

1. Stel een vraag

Door het stellen van een vraag, breng je interactie op gang. Mensen geven namelijk graag antwoorden op vragen. De vraag hoeft niet moeilijk te zijn, maar moet wel met jouw bedrijf of merk te maken hebben. Vraag jouw fans een foto te maken, een zin af te maken of laat ze ergens over meebeslissen. Alle vrienden van de volgers die reageren op jouw Facebookpost zien jouw post op deze manier ook in hun timeline verschijnen. En dat is mooi meegenomen!

"Je wilt likes, shares en reacties. Betrokken fans. En uiteindelijk nieuwe klanten "

cb

 

2. Laat mensen elkaar taggen

Maak gebruik van het netwerk van je Facebookfans om zo nog meer mensen te bereiken. Laat mensen elkaar taggen. Dit doen ze graag als ze een post grappig vinden, of als ze zich aangesproken voelen. Handig voor de engagement, want zo raken veel mensen betrokken bij jouw Facebookpagina.

wnf 1

 

3. Haak in op actualiteiten

Denk na over wat er op dit moment leeft onder jouw doelgroep. Waar denken ze aan? Waar praten ze over? Speel hier creatief op in! Gebruik emotie en humor voor extra engagement. Zit je niet altijd boven op de actualiteit? Stel dan een contentkalender op voor bijzondere dagen, dan heb je de tijd om na te denken over een goede post.

Schermafbeelding 2015-10-28 om 18.23.23

 

4. Post regelmatig

Niets komt suffer over dan een Facebookpagina waarop de laatste post een jaar geleden is geplaatst. Het lijkt dan alsof je bedrijf niet meer actief is. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Plaats daarom ongeveer één post per week, afhankelijk van jouw bedrijf. Een nieuwsorganisatie mag uiteraard meerdere berichten per dag plaatsen, maar bij een bakker komt dat spammerig over. Bedenk waar je doelgroep op zit te wachten. En zoek uit op welk tijdstip ze online zijn. Als je regelmatig post, zullen het bereik en de interactie toenemen.

 

5. Gebruik mooi beeld

Foto’s, video’s, infographics… een mooi beeld mag niet ontbreken! Dat zorgt voor meer engagement. Posts met alleen tekst – hoe goed die ook is – worden vaak maar half of helemaal niet gelezen.

Schermafbeelding 2015-10-29 om 09.30.02

Wil jij een contentstrategie gericht op jouw bedrijf voor meer engagement op jouw Facebookpagina? Of wil je gewoon even sparren? Bel of mail ons dan gerust!

TAGS
Contentmarketing Engagement Facebook Interactie Social

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van Eline Bosman

Waarom je social influencers moet inzetten in je marketing

Bedrijven zetten social influencers massaal in voor het aanprijzen van hun producten of diensten. Hoe werkt het? En hoe kun je influencers voor jouw bedrijf inzetten?

Lees meer

Bereik je doel(groep) met Facebook advertising

Meer producten verkopen, een grotere naamsbekendheid of meer volgers op Facebook… Dat kun je zomaar voor elkaar krijgen met Facebook advertising.

Lees meer

Zó bereik je jongeren op Snapchat

Snapchat is hot! In Nederland is de app vooral populair onder 12 tot 19-jarigen, maar ook steeds meer twintigers en dertigers gaan snappen.

Lees meer

Het geheim van een goede e-mailing

Pling! Weer een nieuwsbrief in mijn mailbox. Hmm, H&M. Zal ik ’m openen of meteen verwijderen?

Lees meer

Do’s en don’ts voor schrijven op het web

Schrijven voor het web is een vak apart. Waarom? Omdat lezen van een laptopscherm, tablet of iPhone nu eenmaal heel anders leest dan uit een tijdschrift, krant of boek. Maar hoe doe je dat, boeiende websiteteksten schrijven?

Lees meer