To pitch or not to pitch

Eens in de zoveel tijd kijk ik in de spiegel en zeg ik tegen mezelf: “Bo, zo kan het niet langer, je moet er nu echt iets aan gaan doen.” Nu heb ik iets nieuws bedacht om het langer dan twee maanden vol te houden: ik ga een pitch uitschrijven onder drie sportscholen in Alphen.

Mijn programma van eisen

Ik moet het volhouden om twee keer per week te gaan, ik wil een garantie op een sixpack en ook nog een voedingsadvies erbij. Bij alle drie de sportscholen ga ik eerst een maand lang gratis trainen met een personal trainer. We doen verschillende sporten, zodat ik kan zien wat ik het leukst vind. Na die drie keer een maand, maak ik mijn definitieve keuze. Of niet natuurlijk, als blijkt dat ik toch liever twee keer in de week ga fietsen. Met de sportschool van mijn keuze sluit ik een contract af voor drie maanden voor een maximum van 80 euro per maand, inclusief twee keer in de week aan de slag met een personal trainer. Als dat bevalt, verleng ik steeds met drie maanden.

Pitchen: geen manier om goedkoop aan ideeën te komen

Bizar? In de wereld van de sportscholen misschien wel, maar in de bureauwereld is dit heel gangbaar. Pitchen met vier bureaus voor een project van 5.000 euro: het komt voor. Nou snap ik het idee achter pitchen wel. Als bedrijf wil je weten wat voor vlees je in de kuip hebt en dan is het fijn te kunnen zien wat ze bedenken en maken. Of ze je snappen. En een beetje bij je passen. Dat maakt de keuze een stuk makkelijker. Een pitch moet echter geen manier zijn om goedkoop aan ideeën te komen.

Meer dan een fulltime werkweek aan voorbereiding

Toen ik begon in de bureauwereld, nu een jaar of 11 geleden, ging ik als een malle om een opdrachtgever binnen te halen via een pitch. Maar, dan ging het meestal wel om een account, waarvoor we langere tijd gingen werken. Waarmee je een band opbouwde. En waar dus een mooie omzet mee gepaard ging. Tegenwoordig gaat het vaak om eenmalige projecten, waarvoor je een (schriftelijke) briefing tot je neemt, een strategie bepaalt, een of meer concepten bedenkt en een creatief idee uitwerkt en presenteert. De hoeveelheid werk die gaat zitten in deze onbetaalde arbeid, is enorm. 40 uur werk voor zo’n pitch is niks.

Duidelijke spelregels

Ik strijd dan ook al jaren voor duidelijke spelregels. Hoeveel bureaus doen er mee, wat is de waarde van de uiteindelijke opdracht, op welke criteria wordt een keuze gemaakt en vooral… wat is de pitchvergoeding?

Creativiteit is waardevol

Een pitchvergoeding is namelijk een hele normale (en vooral reële) zaak. Die hoeft wat mij betreft niet hoog te zijn en de kosten niet eens te dekken. Het gaat erom dat er creatief werk is verricht. En die creativiteit heeft waarde, dat is ons kapitaal. Ik vind ook dat we als branche een lijn moeten trekken en standaard een pitchvergoeding moeten vragen. Ik blijf meedoen aan pitches, maar vraag daar wel een vergoeding voor. Wat is nou – ik noem eens wat – € 750 voor een aantal goede ideeën?

Helaas!

Hoe het met mijn sixpack gaat? Ik kwam van een koude kermis thuis, toen ik mijn voorstel deed bij de sportscholen. Logisch, natuurlijk. De dame op de foto ben ik dus niet.