Zó bereik je jongeren op Snapchat

Zó bereik je jongeren op Snapchat

Eline Bosman

16 januari 2017

Je kunt er niet omheen: Snapchat is hot! In Nederland is de app vooral populair onder 12 tot 19-jarigen, maar ook steeds meer twintigers en dertigers gaan snappen. Wereldwijd zijn er meer dan 150 miljoen dagelijkse gebruikers. Geen kinderachtig kanaal dus. Bestaat jouw doelgroep uit jonge mensen? Dan kan Snapchat zeker interessant zijn. Maar om succesvol te zijn moet je het wel écht goed aanpakken.

 

Wat is Snapchat?

Voor degenen die het nog niet weten: Snapchat is een mobiele app waarmee je snel en eenvoudig foto’s en video’s, oftewel snaps, kunt versturen naar vrienden. Je bepaalt zelf naar wie je een snap verstuurt en hoe lang deze snap te zien is (tussen de 1 en 10 seconden). Daarna is ‘ie voorgoed verdwenen. Ook kun je een snap in ‘mijn verhaal’ plaatsen, die is 24 uur lang zichtbaar voor je volgers. Uiteraard kun je een screenshot maken van een snap die je ontvangt, maar eigenlijk is dit niet de bedoeling. De maker van een snap ontvangt hiervan ook een melding. Snaps maak je nóg leuker met teksten, filters en emoji’s. Een voorbeeld van een populair filter is het filter met het hondje. De filters veranderen trouwens dagelijks; alleen de populairste filters blijven langere tijd beschikbaar.

 

Snap je?

Als je Snapchat (nog) niet (zo goed) snapt: kijk even naar deze animatie van Frankwatching. Hierin wordt stap voor stap uitgelegd hoe je een snap maakt én verstuurt.

 

 

 

Snapchat is populair onder jongeren


Snapchat is opgericht in september 2011 en heeft wereldwijd inmiddels meer dan 150 miljoen dagelijkse gebruikers. In Nederland is de app het meest populair onder 12 tot 19-jarigen. Het afgelopen jaar zijn ook steeds meer twintigers en dertigers de app gaan gebruiken. De waarde van het bedrijf wordt inmiddels geschat op 16 tot 22 miljard dollar.

 

Waarom en hoe gebruiken jongeren Snapchat?

Steeds meer bedrijven en vloggers zien in dat Snapchat hét kanaal is om jongeren mee te bereiken. Maar Snapchatters gaan niet zomaar organisaties of merken volgen. Hoe gebruiken mensen Snapchat eigenlijk? En zitten ze wel te wachten op snaps van organisaties? Hebben ze tips voor bedrijven? Ik deed een vragenrondje onder mijn jonge en iets minder jonge collega’s, en de dochter van een collega.

 

Klik op de afbeeldingen voor een groter beeld

 

 

Even samenvattend:

  • Het zijn de jonge mensen die (het) snappen.
  • Zij gebruiken Snapchat vooral voor vermaak; ze sturen gekke selfies met filters naar vrienden en bekijken de verhalen van vrienden.
  • Ze volgen vooral vrienden, en soms ook bekende vloggers of YouTubers. Het komt nog niet echt in ze op om organisaties en merken te volgen.
  • Ze weten vaak niet dat organisaties en merken op Snapchat zitten. Ze willen hen wel gaan volgen, maar dan moeten die organisaties en merken wel laten weten dat ze te volgen zijn via Snapchat.
  • Ze willen organisaties en merken alleen volgen als ze exclusieve, vermakelijke en interactieve content delen. En dat op regelmatige basis.
  • Ze vinden het leuk als organisaties en merken snaps gebruiken die Snapchatters zelf hebben gesnapt naar de organisatie of het merk.
  • De minder jonge mensen die niet snappen, doen dit niet, omdat ze het niet zo goed snappen.

 

Volop kansen voor organisaties en merken

Er zijn dus volop kansen voor organisaties en merken op Snapchat. Als je het maar op de juiste manier aanpakt. Op internet zijn vele voorbeelden te vinden van organisaties die Snapchat succesvol hebben ingezet. Ook bij VRHL hebben we onlangs een succesvolle Snapchat takeover opgezet voor onze opdrachtgever Wolters Kluwer, de uitgever van de Collegebundel.

 

Snapchat takeover voor de Collegebundel

Jaarlijkse verzorgen wij de promotiecampagne van de Collegebundel, de meest geliefde en meest gebruikte wettenbundel onder rechtenstudenten. Eind augustus, vlak voordat het nieuwe studiejaar begon en vele (nieuwe) rechtenstudenten de Collegebundel moesten aanschaffen, lieten we drie rechtenstudenten om de beurt twee dagen het Snapchat account van de Collegebundel beheren.

 

Authentieke content

Via filmpjes op Facebook kondigden we de takeovers aan. En met succes! Het aantal volgers van het kersverse Snapchat-account steeg in een paar dagen tijd flink. De rechtenstudenten vertelden via snaps (foto’s en video’s) over hun studie, hun studentenstad en gaven tips over het gebruik van de Collegebundel van Wolters Kluwer. Door rechtenstudenten zélf te laten snappen over de Collegebundel spraken zij andere (toekomstige) rechtenstudenten aan. De content was authentiek en leek niet op reclame.

 


Aankondiging Snapchat takeover op Facebook

 

Collegebundel Snapchat Collegebundel Snapchat
Snaps van rechtenstudenten over de Collegebundel

 

Mogelijkheden met beperkte statistieken

De statistieken in Snapchat zijn nog beperkt. Je kunt zien welke gebruikers jou volgen en welke gebruikers jouw snaps hebben bekeken. Ook kun je het zien als iemand een screenshot van jouw snap neemt. Maar je beschikt bijvoorbeeld niet over  persoonlijke gegevens van je volgers, zoals je dat op Facebook wel hebt. Je ziet alleen een Snapchat-gebruikersnaam.

 

Conversie!

Ondanks de beperkte statistieken is het wel degelijk mogelijk om bijvoorbeeld conversie te meten. Tijdens de Snapchat takeover voor de Collegebundel lieten we studenten een makkelijk te onthouden url noemen die doorlinkte naar de online bestelpagina. In Google Analytics zagen we hoeveel mensen via die url op de bestelpagina terechtkwamen én konden we zien dat mensen ook daadwerkelijk de Collegebundel kochten.

 

Collegebundel Snapchat  Collegebundel Snapchat

 

Beperkte advertentiemogelijkheden

De advertentiemogelijkheden op Snapchat zijn nog beperkt. In Nederland is adverteren op Snapchat nog niet mogelijk. Doordat er relatief weinig persoonlijke informatie over gebruikers bekend is, zal het bij toekomstige advertentiemogelijkheden vooral gaan om ‘massabenadering’. In Amerika is adverteren wel mogelijk, bijvoorbeeld via Discover of met een gesponsorde filter. Je moet hier trouwens wel diep voor in de buidel tasten: de advertentiekosten starten vanaf $50K. Per dag (!).

 

Wees creatief

Naast een takeover zijn er nog vele andere manieren waarop jij als organisatie of merk kunt opvallen op Snapchat. Denk aan een ‘kijkje achter de schermen’, een ‘prijsvraag’ of een ‘kortingsactie’. Wil je weten hoe wij de Snapchat takeover hebben georganiseerd? Of wil je eens met ons sparren over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

O ja, en volg ons natuurlijk ook op Snapchat! En check deze infographic met de leukste feiten over Snapchat.

 

Voeg VRHLcc toe op Snapchat

TAGS
Infographic Marketing snapchat Social

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van Eline Bosman

Waarom je social influencers moet inzetten in je marketing

Bedrijven zetten social influencers massaal in voor het aanprijzen van hun producten of diensten. Hoe werkt het? En hoe kun je influencers voor jouw bedrijf inzetten?

Lees meer

Bereik je doel(groep) met Facebook advertising

Meer producten verkopen, een grotere naamsbekendheid of meer volgers op Facebook… Dat kun je zomaar voor elkaar krijgen met Facebook advertising.

Lees meer

Het geheim van een goede e-mailing

Pling! Weer een nieuwsbrief in mijn mailbox. Hmm, H&M. Zal ik ’m openen of meteen verwijderen?

Lees meer

Do’s en don’ts voor schrijven op het web

Schrijven voor het web is een vak apart. Waarom? Omdat lezen van een laptopscherm, tablet of iPhone nu eenmaal heel anders leest dan uit een tijdschrift, krant of boek. Maar hoe doe je dat, boeiende websiteteksten schrijven?

Lees meer

Pietje Precies en Linke Loetje

Meestal rijm je bij dichten of poëzie met de uiteindes van woorden, maar bij alliteratie “rijm” je aan het begin (zoals in de titel van deze blog). Maar waarom werken alliteraties nou zo goed?

Lees meer