Pietje Precies en Linke Loetje

Pietje Precies en Linke Loetje

Eline Bosman

11 maart 2016

Meestal rijm je bij dichten of poëzie met de uiteindes van woorden, maar bij alliteratie “rijm” je aan het begin (zoals in de titel van deze blog). Ik als redacteur ben de afgelopen jaren een beetje verslaafd geraakt aan allitereren. Het is zo leuk om goed werkende alliteraties te bedenken, bijvoorbeeld voor een slogan of de kop van een artikel. Maar waarom werken alliteraties nou zo goed?

 

Oneindig onthouden

Alliteraties blijven langer in je geheugen zitten dan niet-alliteraties. Als je wilt dat je doelgroep jouw merknaam of bedrijfsslogan onthoudt, is alliteratie altijd een goed trucje om een keer in te zetten. Maar let op: de alliteratie moet natuurlijk wel ergens op slaan.

"Alliteratie is een goed trucje om in te zetten bij het bedenken van een merknaam of slogan"

Alliteraties

 

Leest lekker

Alliteraties lezen lekkerder en sneller weg dan niet-alliteraties. En als je ze voorleest, bekt het lekker: pietje precies, gekke gerrit, jarige job, voor jan joker, wikken en wegen, van top tot teen, kant en klaar, door weer en wind en kort maar krachtig.

 

Dikke van Dale

Eeuwen geleden werden alliteraties al in verhalen gebruikt. Maar ook het nieuwste Dikke van Dale-woord is een mooie alliteratie: sjoemelsoftware.

 

Zelf zoeken

Het leuke is dat je oneindig nieuwe alliteraties kunt bedenken. Jij ook! Neem bijvoorbeeld je eigen bedrijfs- of voornaam. Bedenk met de eerste letter van je die naam een inspirerend bijvoeglijk of zelfstandig naamwoord en plak de twee woorden achter elkaar. Tadááá!

Op zoek naar een pakkende, inspirerende alliteratie voor jouw product, merk of bedrijf? Bel of mail ons gerust!

Verhelderend VRHL.

TAGS
Alliteratie Content Copy

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van Eline Bosman

Waarom je social influencers moet inzetten in je marketing

Bedrijven zetten social influencers massaal in voor het aanprijzen van hun producten of diensten. Hoe werkt het? En hoe kun je influencers voor jouw bedrijf inzetten?

Lees meer

Bereik je doel(groep) met Facebook advertising

Meer producten verkopen, een grotere naamsbekendheid of meer volgers op Facebook… Dat kun je zomaar voor elkaar krijgen met Facebook advertising.

Lees meer

Zó bereik je jongeren op Snapchat

Snapchat is hot! In Nederland is de app vooral populair onder 12 tot 19-jarigen, maar ook steeds meer twintigers en dertigers gaan snappen.

Lees meer

Het geheim van een goede e-mailing

Pling! Weer een nieuwsbrief in mijn mailbox. Hmm, H&M. Zal ik ’m openen of meteen verwijderen?

Lees meer

Do’s en don’ts voor schrijven op het web

Schrijven voor het web is een vak apart. Waarom? Omdat lezen van een laptopscherm, tablet of iPhone nu eenmaal heel anders leest dan uit een tijdschrift, krant of boek. Maar hoe doe je dat, boeiende websiteteksten schrijven?

Lees meer