Personeel werven als een pro

Personeel werven als een pro

Manon Louwers

26 juni 2018

Het was een paar jaar zweten met reorganisaties en faillissementen die je om de oren vlogen. Maar we zijn er weer hoor; uit het economische dal geklauterd. En dat is te merken aan organisaties die stuk voor stuk nieuw personeel werven. Hoe zorg je in al het personeelswervingsgeweld dat werkzoekenden voor JOU willen werken?

 

Zorg voor een goed employer brand

Ten eerste zorg je voor een goed employer brand, of werkgeversmerk. Hoe mooi zou het zijn als jouw publiek droomt van een baan bij jou? Daar is een goede basis voor nodig met goede secundaire arbeidsvoorwaarden en een omgeving waarin de huidige medewerkers tevreden zijn. Als zij goede verhalen over jou als werkgever vertellen, ben jij al een heel eind op weg als je nieuw personeel wilt werven.

 

Maar een gave campagne helpt natuurlijk ook bij employer branding, zoals Heineken dat deed met Go Places, waarin het biermerk je op een creatieve manier door een virtueel sollicitatiegesprek leidt. En wat dacht je van de bekende ‘Je moet het maar kunnen’-reclames van Defensie. Militairen worden hier gepositioneerd als helden. “Er blijven altijd mensen nodig, die opkomen voor andere mensen”, zie je in de video verschijnen. Zo’n ‘mens’ wil de doelgroep zijn; zij wil bij Defensie horen.

 

Weet wie je zoekt

Als je weet wie je zoekt, weet je ook hoe je hem of haar moet benaderen. Je hebt natuurlijk een vacature openstaan met daarin functie-eisen. Maar denk iets verder en vraag je af hoe de persoonlijkheid van jouw ideale kandidaat eruitziet. Waar haalt hij bijvoorbeeld informatie vandaan? Welke informatie vindt hij interessant? Hoe wil hij aangesproken worden? En is hij te verleiden met doorgroei- en opleidingsmogelijkheden, vindt hij een auto van de zaak belangrijker of wil hij gewoon flexibele werktijden?

 

Sluit je boodschap daarop aan

Gebruik de tone-of-voice die je ideale medewerker prettig vindt en begrijpt. Wil hij met ‘u’ of ‘je’ aangesproken worden? Begrijpt hij jargon of kun je beter jip-en-janneketaal gebruiken? En is hij gevoelig voor mooie foto’s of is hij meer tekst georiënteerd? Gebruik USP’s waar je publiek warm voor loopt. Voor de personeelswervingscampagne die wij voor Jungheinrich opzetten, wist de klant te vertellen dat technici (hun doelgroep) enthousiast worden van een gratis T-shirt, dus ontwierpen we die. Maar communiceer ook de mooiste secundaire arbeidsvoorwaarden. En laat toekomstige collega’s vertellen over hun baan, bijvoorbeeld in een video.

 

Bedenk een ludiek concept

Extra leuk is het als je de vacature ophangt aan een leuk concept. Wij bedachten voor Van der Werff bijvoorbeeld een concept rondom het voetbalthema; dat sluit perfect aan op de belevingswereld van de vakmannen die Van der Werff wilde aantrekken. Een ander inspirerend voorbeeld is de wervingscampagne van Nedap, waarbij op Lowlands ‘technisch talent met festivalervaring’ werd gevraagd om te solliciteren. Geïnteresseerden konden tussen de optredens door een sollicitatiegesprek voeren!

 

Vind je publiek

De ideale kandidaat van Nedap was blijkbaar te vinden op festivals. Maar waar is jouw ideale kandidaat te vinden? Om weer op Jungheinrich terug te komen; van huidige monteurs van de heftruckfabrikant wisten we dat zij tijdens hun werkzaamheden regelmatig andere monteurs tegenkomen. Daarom gaven we de monteurs van Jungheinrich flyers mee die zij mee konden geven aan potentiële collega’s. Het is überhaupt geen gek idee om je huidige medewerkers te vragen of zij hun netwerk aan willen spreken. Wellicht zitten zij nog in een interessante alumni-groep of (als je je richt op een jongere doelgroep of als je stagiaires zoekt) hebben zij nog contact met hun oude universiteit of hogeschool.

 

Gebruik ook de socialmediakanalen die je doelgroep gebruikt. LinkedIn heeft veel (betaalde) vacaturemogelijkheden en is vooral interessant als je zoekt naar de invulling van commerciële of leidinggevende functies, dus als je zoekt naar marketeers, salesmedewerkers of managers. Ook Facebook biedt tegenwoordig mogelijkheden voor het plaatsen van vacatures. Denk ook na over andere media die je doelgroep gebruikt. Adverteer bijvoorbeeld op de radio (vooral interessant als je je richt op een groep die hele dagen op de bouwplaats staat) of in een vakblad.

 

 

Maak solliciteren makkelijk

Zorg dat de drempel om te solliciteren laag is. Solliciteren met één klik op de knop, zeg maar. Bij LinkedIn bestaat die mogelijkheid letterlijk. Je plaatst een vacature en kiest voor ‘Let applicants apply with their LinkedIn profile and notify me by email’. Op het moment dat iemand op de solliciteerknop geklikt heeft, krijg je een e-mail binnen met het LinkedIn-profiel van de kandidaat. Sommige recruiters ervaren dit als té laagdrempelig, omdat de kandidaat geen motivatie(brief) meestuurt.

 

Dan is het alternatief op LinkedIn om kandidaten naar een externe website te leiden met daarop je vacature. De drempel ligt dan iets hoger; je krijgt waarschijnlijk minder sollicitaties binnen, maar degene díe je binnenkrijgt zijn mogelijk wel meer gekwalificeerd voor de functie, omdat ze meer moeite hebben gedaan.

Het is altijd aan te raden met een aparte landingspagina te werken voor je vacature. Zorg dat die geoptimaliseerd is voor zoekmachines, zodat je vacature ook via Google goed vindbaar is. Zorg dat ook daar de drempel laag is. Een sollicitatieformulier is altijd een aanrader.

 

 

Een doelgroep die graag mobiel werkt, maak je het makkelijker door een WhatsApp-nummer aan te maken waarnaar kandidaten vragen kunnen sturen. Zorg ook dat je één contactpersoon aanstelt die vragen (snel!) beantwoordt.

 

Personeel werven is maatwerk

Jouw droomkandidaat is anders dan die van je concurrent. En zelfs binnen je bedrijf zijn nieuwe medewerkers op verschillende manieren benaderbaar, omdat je mensen voor verschillende functies – en dus met andere achtergronden en voorkeuren – zoekt. Daarom is personeel werven altijd maatwerk. Wij denken graag mee over een effectieve personeelswervingscampagne en natuurlijk ook bij de uitvoering. Bel ons voor een goed idee: 0172-477733.

TAGS
Facebook LinkedIn personeelsadvertentie personeelswerving personeelswervingscampagne

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van Manon Louwers

Zo maak je een tekst voor je publiek én Google

Vind jij SEO-teksten schrijven voor je publiek én Google een uitdaging? Met deze 7 tips gaat het je lukken!

Lees meer

Instagram of Snapchat voor jouw bedrijf?

Je wilt je bedrijf op een hippe, visuele manier op de kaart zetten: kies je dan voor Instagram of Snapchat? Met de komst van Instagram Stories lijkt dat verschil niet meer zo groot. Toch zijn er verschillen en wij leggen ze uit!

Lees meer

6 tips om je medewerkers te betrekken bij je contentstrategie

Betrokken medewerkers zijn gemotiveerd, tonen eerder initiatief en zijn meegaander. Maar wat wij ook interessant vinden, is dat ze voor meer engagement zorgen op je socialmediapagina’s.

Lees meer

Te weinig volgers? Zó bereik je een nieuw publiek!

Je hebt het helemaal voor elkaar: socialmediapagina’s met mooie afbeeldingen, een pakkende omschrijving van je bedrijf en regelmatig deel je prikkelende posts.

Lees meer