Op een voetstuk staan

Op een voetstuk staan

Jan Verheul

29 oktober 2015

‘Je kunt ook nooit ’s even rustig op een voetstuk staan…’ klinkt uit mijn radio thuis. Als reclameman ben ik meer visueel ingesteld, maar dit liedje van Acda en de Munnik trok qua tekst mijn aandacht. Vooral omdat het zo waar is hier in Nederland. Je kunt je kop niet boven het maaiveld uitsteken, zonder dat ‘ie eraf rolt.

Net als andere ondernemers in Alphen aan den Rijn zie ik om mij heen veel nieuwe ideeën en initiatieven ontstaan. Ik houd er wel van als mensen het lef hebben om het anders te doen, vernieuwend bezig zijn en oprecht zaken willen veranderen. Door uniek te zijn, ontstaan de mooiste producten en diensten. Niet door achter de massa aan te waggelen en te ‘doen zoals we het altijd doen’.

"Je kunt je kop niet boven het maaiveld uitsteken, zonder dat ‘ie eraf rolt"

En daarin zit ‘m nou juist het spanningsveld. Want: ook al zeggen we bewondering te hebben voor de held die zijn kop boven het maaiveld uitsteekt, de meeste mensen houden helemaal niet van verandering. Hooguit van een beetje verbetering. Toen Newton zijn derde wet introduceerde ‘actie is reactie’, kreeg hij hoogstwaarschijnlijk ook een reactie, met de nodige portie negativiteit. Want wie zat daar toen op te wachten?

Het is het verdienste van creatieve helden die durven te gaan voor een idee en daarmee de kritiek van de massa voor lief nemen. Ondernemen is ook durven te gaan voor het idee. Dat je daarmee af en toe op je bek gaat, neem je voor lief, want vaak kom je sterker uit de strijd. Er zullen altijd stuurlui aan wal staan die kritiek leveren. Of achteraf zeggen ‘ik heb je gewaarschuwd.’ Sommige mensen smullen daar nou eenmaal van.

‘Er is maar één ding mooier dan een held en da’s de mooie held geveld…’ zingen Acda en de Munnik cynisch. Laat het jonge initiatiefnemers, creatieve ondernemers en zelfs oude rotten in het vak vooral niet afschrikken. Want wat mij betreft kunnen jullie rustig op je voetstuk staan. Er is maar maar één ding mooier dan een held en da’s de mooie held die telt!

TAGS
Copy Redactie Social

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van Jan Verheul

Wat maak je menu?

'Goedenavond.' 'Goedenavond, welkom, gaat u zitten. Kan ik u wat te drinken inschenken?' 'Ja, alstublieft. En we willen meteen bestellen.' Lees de blog van Jan!

Lees meer

Weg met het Groene Hart, leve Amsterdam South Park

Ik begrijp het wel dat je daar zo langzamerhand knetter van wordt. Van die horden verwarde Aziaten, opgeblazen Amerikanen, drugsdronken Italianen en bloot-brallende Britten die altijd even hinderlijk als onverwachts over fietspaden dolen, als mieren krioelend door de alsmaar verder dichtslibbende Amsterdamse binnenstad.

Lees meer

Robot kan de creatief nooit vervangen

Ik zeg het vaak, tot vervelens toe zelfs misschien. En maak je geen zorgen, Creativiteit komt niet uit een doosje. Ik zal het blijven zeggen. Vooral in een tijd waarin meer en meer mensen denken dat creativiteit echt uit zo’n doosje komt.

Lees meer

No story, no glory

Pas met een goed verhaal groeit een auto uit tot een Volvo, Volkswagen of Mercedes, krijgt een kaas de allure van Old Amsterdam, Remeker of Gooische Pikante en geloven mensen vleugels te krijgen van Red Bull.

Lees meer

Reclame is dood

Klaar. Uitgewerkt. We zijn als bureau gestopt met zomaar reclame maken. Met promotionele prietpraat. Heel simpel, omdat wij daar als bureau niet langer in geloven. Klinkt misschien tikkie vreemd uit mijn pen. Ik ben van huis uit reclameman. Maar juist daarom weet ik dat loze reclame is uitgeblust.

Lees meer