Introductiecampagne Kleine Kwalen via social media

Introductiecampagne Kleine Kwalen via social media

VRHL Case

Veel huisartsen in Nederland maken gebruik van de bekende boekenreeks Kleine Kwalen, over de diagnostisering en behandeling van veel voorkomende aandoeningen. Maar Kleine Kwalen is nu ook online beschikbaar én de boekenreeks is vernieuwd! Om de nieuwe versie van Kleine Kwalen te promoten, zowel online en offline, schakelde opdrachtgever Bohn Stafleu en Loghum (afgekort BSL) ons een social media strategie te schrijven en uit te voeren.

Inhoud

1. Social media strategie schrijven
2. LinkedIn- en Facebookadvertenties
3. Resultaten LinkedIn en Facebook
4. Conversies meten

1. Social media strategie schrijven

BSL wilde van augustus 2018 tot en met januari 2019 extra veel boeken van Kleine Kwalen en abonnementen van Kleine Kwalen Online verkopen. Om de doelgroep artsen, huisartsen en praktijkmanagers te bereiken adviseerden onze social goeroe’s om zowel LinkedIn als Facebook in te zetten. Met name LinkedIn biedt veel mogelijkheden voor het onderscheiden van je doelgroep op basis van werk of opleiding. Maar ook Facebook biedt deze mogelijkheden.

2. LinkedIn- en Facebookadvertenties

Wij adviseren altijd meerdere advertenties in te zetten, zodat je goed kunt zien welke advertentie goed of minder goed presteert. Zonder vergelijkingsmateriaal kun je namelijk niet zeggen hoe goed (of slecht) een advertentie presteert.

Eerder maakten wij al een animatie voor de introductie van Kleine Kwalen Online. Deze animatie konden we goed gebruiken in deze campagne. Verder zetten we ook een carrouseladvertentie in. Omdat we hier ruimte hebben voor meer beelden, kunnen we alle voordelen van Kleine Kwalen Online goed benoemen.

Animatie Kleine Kwalen Online

Videoadvertentie
Videoadvertentie-LinkedIn-social-media-campagne-Kleine-Kwalen-Online-door-VRHL-Content-en-Creatie

Carrouseladvertentie
introductiecampagne-kleine-kwalen-online-via-social-media-door-VRHL-Content-en-Creatie

3. Resultaten LinkedIn en Facebook

In augustus startten we met een introductie van de campagne. Hierin communiceerden we het gratis proefabonnement (nog) niet omdat het technisch pas mogelijk was om proefabonnementen te verkopen vanaf september. Het is interessant om te zien wat voor effect het ‘gratis proefabonnement’ heeft op de resultaten.


Augustus 2018
In augustus hebben we ongeveer 3.050 personen bereikt via Facebook, 2.020 via LinkedIn. In deze periode zijn de afgenomen abonnementen op 1 hand te tellen.

September 2018
Vanaf september hebben we bewust ingezet op de gratis proefmaand. In totaal zijn er 33 proefabonnementen afgesloten.

Oktober 2018
In oktober zien we dat de aanvragen via Facebook inzakken, terwijl we nog steeds nieuwe personen bereiken. Het is dus niet zo dat personen de advertentie ‘zat’ worden. Via LinkedIn lopen de aanvragen goed door. Halverwege de maand hebben we in overleg met BSL daarom besloten om het volledige budget op LinkedIn in te zetten.

November 2018
BSL besluit een stilte in te lassen rondom Kleine Kwalen Online. In december komt een nieuwe versie van het boek Kleine Kwalen uit. Vanaf dan wilt BSL weer adverteren, dit keer met insteek: abonneren op Kleine Kwalen Online of de nieuwe druk van het boek Kleine Kwalen kopen.

Januari 2019
In de tweede fase (januari 2019) hebben we behalve Kleine Kwalen Online ook de vernieuwde boekenreeks onder de aandacht gebracht. Met meer dan 20 nieuwe kwalen is deze onmisbaar voor huisartsen (in opleiding). We hebben een variatie gemaakt op bovenstaande advertenties en in 1 maand maar liefst een kleine 20.000 mensen bereikt.


4. Conversies meten

De effecten van social media campagnes zijn heel goed te meten. Door een stukje code van Facebook en LinkedIn op de site te plaatsen, kunnen we precies bijhouden hoeveel (in dit geval) proefabonnementen er zijn afgesloten vanuit beide kanalen. Facebook noemt dit stukje code de Facebook Pixel. LinkedIn noemt dit de LinkedIn Conversion Tracking Code.

BSL heeft de stukjes codes zelf op de website geplaatst. Via Google Analytics kan BSL nu heel gemakkelijk op elk moment zelf de effecten van de campagne bijhouden.

Wil jij ook graag een nieuw product introduceren op de markt?
Wij luisteren graag naar jouw verhaal en helpen je met strategieontwikkeling, concept en uitvoering. Neem contact op met onze Yvonne via yvonne@vrhl.nl of bel 0172 – 47 77 33 om vrijblijvend kennis te maken.

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van VRHL Case

Klanten laten sparen voor Faceboooeeeek-klikbudget

De Groot-Verburg is een leverancier van kazen aan speciaalzaken door heel Nederland. Om hun kaas, de Gooische Pikante, te promoten bij de consument, bedachten we een slimme Facebook-actie!

Lees meer

Een crossmediale aanpak voor Freek Hypotheek

De huizenmarkt is al een paar jaar een hot item. Om een huis te kopen, moet je natuurlijk een hypotheek afsluiten. En wie kun je daar nu beter voor inschakelen dan Freek Hypotheek, dé hypotheekadviseur in de regio! Sinds dit jaar zorgen wij er door middel van een crossmediale aanpak voor dat Freek op de kaart wordt gezet.

Lees meer

Opvallende campagne: zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens

Docenten en andere medewerkers van mboRijnland werken op dagelijkse basis met persoonsgegevens. Maar… hoe zorgen zij nu dat ze zorgvuldig omgaan met deze gegevens?  Daar heeft mboRijnland wel wat tips voor! Wij bedachten een campagne om deze tips intern aan de man te brengen.

Lees meer

MBO Luchtvaarttechniek, niet zomaar een opleiding

De luchtvaartsector schreeuwt om goed opgeleide techneuten. Om meer studenten aan te trekken maakten wij voor 5 ROC's - die samenwerken onder de naam MBO Luchtvaarttechniek - een gloednieuwe website, video's, foto's, online banners, een leaflet en een social media campagne. Het resultaat?

Lees meer

Ho ho hooooo… meeeeerry Christmas!

Wij houden van de feestdagen! Dan mogen we namelijk weer tientallen mooie, inspirerende kerst- en nieuwjaarswensen voor onze klanten bedenken en vormgeven. Vaak op het aller-aller-allerlaatste moment, maar dat mag de pret niet drukken. Benieuwd?

Lees meer