Zes Instagram-tips voor meer interactie en volgers

Zes Instagram-tips voor meer interactie en volgers

VRHL Gastblogger

6 januari 2016

Branding, daar draait het om op Instagram. Met inspirerende, grappige of interessante foto’s en video’s kun je je volgers heel goed laten zien wie je bent en waar je voor staat. En omdat Instagram zo’n populair social medium is, wil jij daar natuurlijk zoveel mogelijk likes, reacties en shares scoren. Maar hoe kun je Instagram goed inzetten? En hoe krijg je meer volgers? Dit kan op talloze manieren. Hieronder alvast zes tips.

 

1. Plaats regelmatig content

Zorg ervoor dat je regelmatig content plaatst op je Instagram-account. Het is hierbij niet de bedoeling om heel veel foto’s in een keer te plaatsen en vervolgens een tijdje niets meer van je te laten horen. Als je veel content wilt delen, is het verstandig om dit te verspreiden over een bepaalde periode. Post bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks, dit zorgt voor continuïteit. Zo zullen volgers ook steeds meer naar je posts uitkijken.

"Met inspirerende foto’s en video’s kun je je volgers heel goed laten zien wie je bent"

Coolblue

 

2. Maak gebruik van #hashtags

Om meer likes te scoren is het verstandig om onderzoek te doen naar de meest populaire hashtags onder jouw doelgroep. Door populaire hashtags te gebruiken, kun je Instagram-gebruikers die anders nooit bij jou terecht zouden komen, naar je foto trekken. Hashtags zijn namelijk hét hulpmiddel om te zoeken en vinden. Welke hashtags je gebruikt, is afhankelijk van het soort post en je doelgroep. Met een beetje geluk liken deze gebruikers niet alleen jouw foto, maar gaan ze ook je account volgen.

Fashionchicks

 

3. Laat jezelf zien in video’s

Op Instagram kun je video’s posten tussen de 3 en 15 seconden. Dit kan een nadeel zijn, omdat je hierin misschien niet alles kunt laten zien of vertellen. Maar het grote voordeel is dat je volgers altijd de tijd hebben om de video af te kijken, omdat die nooit lang duurt. Laat in een Instagram-video zien wie je bent en wat je doet. Je kunt bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen geven of laten zien hoe je een bepaald product maakt of gebruikt. Let op dat je video ook interessant is zonder achtergrondgeluid, bijvoorbeeld voor volgers die social media checken als ze even in de trein zitten of in de wachtkamer van de huisarts zitten.

Nutella

 

4. Betrek je volgers

Betrek je volgers bij wat je doet. Laat ze bijvoorbeeld meedenken over een belangrijke beslissing binnen je bedrijf of organiseer een fotowedstrijd. Door gebruik te maken van een hashtag kun je foto’s gemakkelijk terug vinden en aan de hand van het aantal likes een winnaar kiezen. Wat ook goed werkt: vraag je volgers hun vrienden te taggen. Zo zien meer mensen je post, ontstaat er meer interactie en krijg je wellicht nieuwe volgers.

AH

 

5. Kortingscode speciaal voor volgers

Door gebruik te maken van een promotie- of kortingscode voor je volgers, ontwikkel je interactie. Volgers zullen reageren, hun vrienden taggen en dit nieuws misschien zelfs met mond-tot-mondreclame verspreiden. Het is belangrijk om de promocode in de foto of tekst te noemen en bij de post een goede afbeelding en een bijpassende hashtag te gebruiken.

Hema

 

6. Benoem je fans

Om meer volgers te trekken is het belangrijk om je volgers direct te benoemen. Dit kan bijvoorbeeld door posts van je volgers te ‘regrammen’: foto’s en video’s van andere gebruikers op jouw eigen Instagram-account delen. Je volgers zullen dit vervolgens ook weer delen, waardoor nog meer Instagrammers de post zien en wellicht een kijkje op jouw profiel nemen.

Mini in de Box

 
Wil jij ook een goede contentstrategie voor het Instagram-account van jouw bedrijf, product of merk? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Romy Brosky is student Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam en loopt stage bij VRHL Content en Creatie van november 2015 t/m januari 2016.

TAGS
Branding Content Instagram Social media

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van VRHL Gastblogger

Zet jij virtual reality al in voor je bedrijf?

Je ziet en hoort het overal, op tv, radio, internet, in de krant en je ziet het zelfs op straat of in het openbaar vervoer: virtual reality. Maar wat kan jouw bedrijf hiermee? Heel veel!

Lees meer

Zo zorg je voor een inspirerende tijdschrift-vormgeving

Zodra ik langs het tijdschriftenschap loop, glijden mijn ogen langs de grote hoeveelheid covers, die me elk iets anders proberen te vertellen.

Lees meer

Vlogs van stagiaire Romy

Maak kennis met Romy, onze super-leuke stagiaire! Ze volgt de opleiding Media, Informatie en Communicatie (MIC) aan de Hogeschool van Amsterdam en loopt tien weken stage bij ons. Haar belevenissen houdt ze wekelijks bij in een vlog. Benieuwd wat ze allemaal meemaakt? Kijk dan snel!

Lees meer

De vijf leukste video- en fotobewerkingsapps

Tegenwoordig barst het van de apps waarmee je foto’s en filmpjes kunt bewerken. Bijvoorbeeld om de belichting van een foto of video aan te passen, een filter te gebruiken of een gaaf effect toe te voegen waardoor jouw product, dienst of bedrijf nóg mooier in beeld komt. Ideaal als je een foto of video wilt delen via social media. In dit artikel zet ik de vijf leukste bewerking apps voor je op een rij.

Lees meer