Iets vertellen als lokale overheid? Een magazine vertelt het voor je

Lokale overheden communiceren met tientallen stakeholders. Vaak over complexe onderwerpen waarbij veel politieke belangen spelen. Een folder of socialmediabericht is een begin. Maar hoe belicht je meerdere kanten, geef je verdieping en maak je jouw boodschap geloofwaardig? Hoe creëer je écht draagvlak, begrip en duidelijkheid? Met een magazine.
 

Onafhankelijke boodschap

Neem een fusie. Veel gemeenten fuseren en dat heeft voor inwoners best wat impact. Gemeentehuizen verdwijnen, politieke beslissingen worden op grotere schaal gemaakt en dagelijkse, praktische zaken – zoals het ophalen van vuilnis – worden anders georganiseerd. Inwoners wil je daarvan op de hoogte stellen, het liefst op een sympathieke manier, zodat niet te veel weerstand ontstaat. “Een magazine is de uitgelezen manier om dat te doen”, vertelt communicatiespecialist Jan Verheul. “Een fusie omvat zo veel verschillende componenten; een pagina op de gemeentelijke website of een brochure is dan te kort door de bocht. Je hebt een medium nodig dat de diepte in kan gaan, waarmee je verschillende kanten kunt belichten en waarmee je inwoners kunt meenemen in de beslissing. Zonder dat je hen het gevoel geeft dat je hen de les leest. Een magazine doet dat, doordat je anderen voor je laat spreken. Je kunt ook samenwerkingen zoeken met partners. Interview inwoners, bedrijven of een specialist op een bepaald gebied en laat hun verhaal het jouwe versterken. Want nemen mensen niet eerder iets aan van ‘onafhankelijke’ partijen, waarmee zij zich identificeren? Laat hén je verhaal vertellen in een mooi interview, in plaats van dat jij informatie zendt met als afzender jouw organisatie. Het is een psychologisch foefje dat heel goed werkt!”
 

Waardevol cadeautje

Een bijkomend voordeel is dat een magazine opvalt. Jan: “We worden doodgegooid met e-mails, socialmediaberichten en –advertenties en banners. Hele goede middelen als je kort de aandacht van je publiek wilt. Een magazine houdt langer de aandacht vast. Het is een cadeautje en verdwijnt niet zomaar in de (digitale) prullenbak, mits je kiest voor een mooie vormgeving en bijpassend drukwerk. Als je het goed aanpakt, onderscheidt jouw magazine zich van andere kranten en tijdschriften, vertegenwoordigt het waarde en blijft het langere tijd op de tafel liggen bij je inwoners, waardoor het nog eens opgepakt wordt om verder te lezen.”
 

Strategische bladformule

Die juiste aanpak heeft alles te maken met een goede bladformule, waarin de strategie van het magazine wordt toegelicht. Daarin geef je aan wat het doel van het magazine is, wat de kenmerken van je lezers zijn en dus wat zij interessant vinden om te lezen, welke onderwerpen je belicht, in wat voor rubrieken je dat doet en hoe de vormgeving en het drukwerk eruitzien. Dat resulteert in een magazine dat je lezers aangrijpt en uitdagingen aanpakt. Jan: “Is je uitdaging om complexe materie aan de man te brengen? Dan kun je een specialist met autoriteit aan het woord laten in je blad. Je schrijft natuurlijk geen lange lap tekst die je doelgroep niet begrijpt, maar stelt bijvoorbeeld een X aantal vragen aan een expert, die passen in de belevingswereld van je lezer. In de vormgeving zorg je dat alles bij elkaar komt, met goede foto’s, verhelderende infographics, mooi kleurgebruik en een duidelijke indeling van de tekst.”
 

Van beleid tot imago

Een magazine leent zich voor veel verschillende communicatievraagstukken. Verandert jullie beleid en wil je dat medewerkers dat goed onder de knie krijgen? Wil je beleidsmedewerkers informeren over de veranderingen die de nieuwe Omgevingswet met zich meebrengt? Wil je inwoners of bedrijven inspireren? Laat een magazine het werk voor je doen…