Hoe gebruikten Nederlanders e-mail in 2018

Hoe gebruikten Nederlanders e-mail in 2018

Kim Kuiper

7 december 2018

Jaarlijks presenteert Spotler het Nationaal E-mail Onderzoek. We snappen dat jij druk bent en niet altijd de tijd hebt om zo’n heel onderzoek door te nemen. Maak je geen zorgen! Wij hebben de belangrijkste punten voor je op een rij gezet.
 
Top 5 conclusies
In het onderzoek komen vijf belangrijke conclusies naar voren:

  1. 94% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mailnieuwsbrieven.
  2. 72% van de Nederlanders doet wel eens een aankoop naar aanleiding van een e-mailnieuwsbrief.
  3. Mobiel is het meest gebruikte apparaat om e-mails op te lezen.
  4. Nederlanders ontvangen graag transactiemails (bijvoorbeeld een bevestiging van bestelling) en verjaardagmails.
  5. Nederlanders gebruiken hun e-mailadres voor bijna alles: persoonlijke communicatie, nieuwsbrieven, online aankopen, contact met energieleveranciers of overheden en social media registraties.

 
Gebruik e-mail is leeftijdsafhankelijk
Waarvoor e-mail gebruikt wordt, verschilt per generatie. Waar de jonge generatie (zeg 19 jaar) het middel met name gebruikt om iets te schrijven aan de ander, gebruikt de oudere generatie (zeg 86 jaar) e-mail om te praten met vrienden en familie. Hier gebruikt de jongere Nederlander dan weer liever WhatsApp voor.
 
Welk-schriftelijk-communicatiemiddel-gebruik-je-het-liefst-voor-persoonlijke-communicatie
 
Gepersonaliseerde e-mails: yes please!
Wij Nederlanders houden van e-mails die aansluiten op onze interesses en ons koopgedrag, ofwel gepersonaliseerde e-mails. Dat geldt zeker voor de jongere generatie! Bij de oudere Nederlander is er ietsje minder waardering voor gepersonaliseerde e-mails. Zij gebruiken e-mail immers nog volop om contact te leggen met vrienden en familie.
 
Zo, jij bent weer helemaal bij!
Wil je meer weten over e-mailmarketing of ben je nieuwsgierig hoe jouw bedrijf e-mailmarketing optimaal in kan zetten? Neem dan contact op Yvonne via yvonne@vrhl.nl of via 0172 – 47 77 33.
 
Over het onderzoek
Het Nationaal E-mail Onderzoek is uitgevoerd onder 2.055 Nederlanders in opdracht van Spotler, ontwikkelaar en leverancier van e-mailmarketingsoftware. Het betreft de zesde editie van het onderzoek.

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van Kim Kuiper

Vergroot je bereik op Instagram met VRHL InstaGrow

Je hebt een Instagramaccount en je maakt toffe content. Er is alleen één probleempje... je hebt niet zoveel volgers. Jammer! En onnodig, want met VRHL InstaGrow kan jouw account met wel 50 volgers per dag groeien.

Lees meer

Anoniem surfen op internet met Brave

Heb jij al gehoord van de nieuwe webbrowser Brave? Deze browser blokkeert advertenties en cookies automatisch. Zo wordt het de consument wel heel makkelijk gemaakt om anoniem te surfen op het internet. Good for them… Maar wat voor gevolgen heeft dit voor het communicatievakgebied? Kunnen publishers wel voortbestaan zonder advertentie-inkomsten?

Lees meer