Het geheim van een goede e-mailing

Het geheim van een goede e-mailing

Eline Bosman

13 oktober 2016

Pling! Weer een nieuwsbrief in mijn mailbox. Hmm, H&M. Zal ik ’m openen of meteen verwijderen? ‘Laatste kans: 50% korting op…’ lees ik in de onderwerpregel. Precies nu ik gisteren een leuke jas in de etalage zag hangen. Ik open de mail en zie dat er een kortingscode in staat. De H&M-app is binnen drie seconden geopend om de jas in mijn winkelmandje te doen. Dit is écht een koopje!

Dit is een voorbeeld van een nieuwsbrief die de doelgroep triggert om ‘m te openen. Dat begint bij het onderwerp. Maar ook de rest van je e-mail moet goed in elkaar zitten. Waar moet je aan denken bij het ontwerpen van een nieuwsbrieftemplate? Hoe schrijf je een goede onderwerpregel? En hoe zorg je ervoor dat jouw ontvangers de nieuwsbrief aandachtig bekijken en lezen? In deze blog geef ik tips en tricks!

 

Bedenk een pakkende onderwerpregel

Geef iets weg over de inhoud van de nieuwsbrief, maar niet te veel. Benoem bijvoorbeeld een actie of korting, stel een vraag, deel groot nieuws of begin je onderwerp met een werkwoord. Net genoeg om de doelgroep te triggeren om de mail te openen. Maar let op: hou het onderwerp zo kort en duidelijk mogelijk. In mailboxen zien ontvangers meestal alleen de eerste paar woorden, dus zet het belangrijkste altijd vooraan. Een aantal voorbeelden:

– 25% korting op je duurste aankoop
– Wat is jouw verhaal?
– Nieuw: vliegende auto
– Download nu: whitepaper ‘De beste manier om te verkopen’
– Zo verleid je je klanten

 

Bepaal het doel van je nieuwsbrief

Wil je klanten informeren, meer websitebezoekers genereren, een product onder de aandacht brengen of een combinatie van deze doelen? Als jij via je nieuwsbrief meer websitebezoekers wilt genereren, is het belangrijk dat je goede call-to-actions onder je nieuwsbriefitems zet, zoals ‘Bekijk de actie’ of ‘Start direct’. Maar bij een informatieve mail kun je beter een ‘Lees meer’-knop gebruiken.

 

Schrijf teksten kort maar krachtig

Niemand heeft zin om lange lappen tekst te lezen als-ie zijn e-mail opent. Sterker nog, de meeste nieuwsbrieflezers scannen nieuwsbrieven alleen maar op de koppen en lezen vervolgens alleen wat hen aanspreekt. Schrijf teksten dus zo kort mogelijk.

 

Maak gebruik van een responsive design

Dat betekent dat het bericht zich aanpast aan het platform waarop het gelezen wordt en je nieuwsbrief zowel op desktop als mobiel en tablet goed leesbaar is. E-mails worden anno 2016 meer op mobiele apparaten gelezen dan op andere devices. Heel belangrijk om je nieuwsbrief responsive te maken dus!

 

Kies een goed verzendmoment

Bestaat jouw doelgroep uit zakenmensen? Dan verstuur jij je nieuwsbrief natuurlijk niet op zondag of maandag, want dan belandt-ie op “de grote stapel”. Dinsdagochtend of woensdagochtend rond 10.00 uur is dan een beter idee. Maar zijn scholieren jouw ontvangers? Dan verstuur je je nieuwsbrief natuurlijk na schooltijd of in het weekend.

 

Leer van eerder verstuurde nieuwsbrieven

Bekijk na het versturen van een nieuwsbrief altijd naar de resultaten. Hoeveel procent van de ontvangers heeft ’m geopend? Hoeveel ontvangers hebben doorgeklikt en vooral: waarop hebben ze doorgeklikt? Welk beeld werkte goed? Welke tekst of kop triggerde de doelgroep? Door hier kritisch naar te kijken, kun je een volgende nieuwsbrief nóg beter maken. Ook slim om af en toe te gebruiken, is A/B-testing. Hierbij verstuur je twee verschillende nieuwsbrieven naar twee subgroepen, bijvoorbeeld met andere onderwerpregels of openingsartikelen, om later te analyseren welke variant de meeste clicks en conversie heeft opgeleverd.

 

Welke e-mailings maken wij?

Wij verzorgen wekelijks onwijs veel (gepersonaliseerde) nieuwsbrieven, zowel de teksten als de vormgeving. Deze ontwerpen, maken en versturen we met de programma’s MailChimp en MailPlus. Na het versturen verzamelen we ook statistieken en analyseren we het klikgedrag van ontvangers. Ben je benieuwd? Klik op één van de bedrijven hieronder om hun nieuwsbrief te bekijken.

Gemeente Alphen aan den Rijn
Stichting Ambachtelijke Bakkerij
Katholiek Nieuwsblad
Nationale Bakkerij Academie
ChipSoft
CSMART
Culinair Alphen Food Festival
Orange Wellness Club
GREEN
Junis Kinderopvang
Wolters Kluwer
Wolters Kluwer

Ben jij op zoek naar een (nieuw) e-mailontwerp, pakkende onderwerpregel of goede nieuwsbriefteksten? Mijn collega’s en ik helpen je graag verder!

TAGS
e-mail nieuwsbrief

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van Eline Bosman

Waarom je social influencers moet inzetten in je marketing

Bedrijven zetten social influencers massaal in voor het aanprijzen van hun producten of diensten. Hoe werkt het? En hoe kun je influencers voor jouw bedrijf inzetten?

Lees meer

Bereik je doel(groep) met Facebook advertising

Meer producten verkopen, een grotere naamsbekendheid of meer volgers op Facebook… Dat kun je zomaar voor elkaar krijgen met Facebook advertising.

Lees meer

Zó bereik je jongeren op Snapchat

Snapchat is hot! In Nederland is de app vooral populair onder 12 tot 19-jarigen, maar ook steeds meer twintigers en dertigers gaan snappen.

Lees meer

Do’s en don’ts voor schrijven op het web

Schrijven voor het web is een vak apart. Waarom? Omdat lezen van een laptopscherm, tablet of iPhone nu eenmaal heel anders leest dan uit een tijdschrift, krant of boek. Maar hoe doe je dat, boeiende websiteteksten schrijven?

Lees meer

Pietje Precies en Linke Loetje

Meestal rijm je bij dichten of poëzie met de uiteindes van woorden, maar bij alliteratie “rijm” je aan het begin (zoals in de titel van deze blog). Maar waarom werken alliteraties nou zo goed?

Lees meer