Help! Hoe pas ik bedrijfsgegevens aan in Google?

Google Mijn Bedrijf heeft altijd problemen gehad met het betrokken houden van bedrijfseigenaren bij het platform. Nadat een locatie geverifieerd is, wordt er zelden ingelogd of naar gekeken, met het risico voor zowel Google als het bedrijf dat data niet up-to-date is. Google heeft daarom deze zomer het platform verbeterd.

Google Mijn Bedrijf is een gratis portal waar bedrijven en organisaties hun vindbaarheid in bijvoorbeeld Google Maps kunnen beheren. Denk aan NAWT-gegevens, maar ook openingstijden, foto’s en extra informatie, zoals de straal om het bedrijf waar diensten geleverd worden.

Hoe kun je achterhalen wie de hoofdeigenaar is van Google Mijn bedrijf?

1. Ga naar Google Mijn Bedrijf en meld je aan. 
(Wellicht moet je eerst je e-mailadres aan een Google Account koppelen.)
2. Dien een verzoek in (indien je niet de hoofdbeheerder bent) en verifieer dit vervolgens.

3. In het volgende scherm zie je een half afgeschermd mailadres. In de meeste gevallen kun je hieruit opmaken wie de hoofdbeheerder is.

4. De hoofdbeheerder krijgt vervolgens een mail met daarin de mogelijkheid om een tweede eigenaar of manager toe te voegen aan het bedrijfsaccount.

5. Na goedkeuring zal je aanvraag verwerkt worden in Google, maar ook op websites zoals www.detelefoongids.nl en www.openingstijden.nl.

Betrouwbaarheid van gegevens

Google bestaat bij de gratie van de gebruikers. Die blijven Google gebruiken, als de zoekmachine goede en relevante antwoorden geeft op vragen die ze stellen. Google kan zulke relevante gegevens over bedrijven scrapen van websites als www.detelefoongids.nl of www.openingstijden.nl. Het algoritme kan met meer zekerheid bepalen of bijvoorbeeld de openingstijden kloppen, als deze rechtstreeks in Google Mijn Bedrijf zijn ingevoerd en recent door de bedrijfseigenaar gevalideerd zijn. De updates zijn om deze redenen logisch:
● Als bedrijfseigenaar kun je meer content kwijt en Google kan dus ook meer relevante informatie leveren bij zoekopdrachten.
● Elke keer dat je als bedrijfseigenaar inlogt of met een van de nieuwe functionaliteiten aan de slag gaat, geef je Google vertrouwen in het feit dat het bedrijf nog in business is en dat de gegevens compleet en actueel zijn.

1. Google Posts

Sinds eind juni kun je gratis berichten plaatsen in de Google-zoekresultaten. Deze worden getoond bij je bedrijfsinformatie in het Knowledge Panel: de informatie die je bij een desktop-zoekopdracht rechts in beeld ziet verschijnen. Hieronder zie je een voorbeeld van VRHL die deze gratis extra ruimte gebruikt om de vacaturepagina onder de aandacht te brengen.

2. Extra Links

Tot voor kort kon je voor een bedrijf maar één URL invoeren in Google Mijn Bedrijf. De meeste bedrijven hebben echter verschillende pagina’s die bij verschillende doelen en zoekopdrachten passen. In dit voorbeeld gebruik ik een restaurant waar de extra URL-velden voor het eerst werden toegevoegd. Inmiddels is er voor een groeiend aantal type bedrijven extra URL-velden beschikbaar.

Links in het Google Mijn Bedrijf-dashboard kun je URL’s met verschillende doeleinden toevoegen en rechts zie je onder het telefoonnummer dat er extra URL’s in het Knowledge Panel staan in de Google zoekresultaten. Tarek’s Steakehouse maakt handig gebruik van deze extra velden om klanten direct op de goede pagina te laten landen.

Hulp bij Google Mijn Bedrijf?

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij Google Mijn Bedrijf? Mail of bel ons dan gerust!