Jij wilt een eigen podcast beginnen. Omdat jouw doelgroep graag podcasts luistert. Omdat het een mooie aanvulling is op het (digitale) magazine dat je al maakt. Omdat het extra mogelijkheden biedt om je expertise over de bühne te brengen. Of om een hele andere reden… Podcasts zijn zo gek nog niet!

Strategie

Een eigen podcast begint bij een strategie. Hierin staat beknopt wat het doel is, wie luistert (een podcast kan al interessant zijn voor een kleine doelgroep) welke voorwaarden jij als merk hebt, hoe de podcast zich verhoudt tot andere communicatiemiddelen en hoe een podcast op jouw merkwaarden kan inspelen. We denken ook na over praktische zaken, zoals het platform waarop de afleveringen komen te staan. Kortom: alle informatie die belangrijk is voordat de podcast zélf, vorm krijgt. Wees niet bang: bij VRHL zijn we vooral heel praktisch en gaan we zo snel mogelijk produceren!

Concept

Je bent niet de eerste die een eigen podcast begint. Dus verzinnen we een uniek concept. We bedenken creatieve rubrieken, adviseren over de presentator en gasten, kiezen geschikte geluidseffecten en muziek en schrijven de beschrijvende teksten voor Soundcloud, Spotify en/of iTunes.

Inhoud

Na wat correctierondes hebben we de puntjes op de i gezet en ben jij superenthousiast over het concept. Dan kunnen we het eindelijk over de inhoud hebben. We maken een ‘afspeellijst’, met daarin per aflevering het onderwerp en de gast(en). Per aflevering maken we een script. Op basis daarvan briefen we later de presentator en andere betrokkenen. Een goede voorbereiding is het halve werk.

Productie

Techniek is key. Daarom zorgen wij voor goede apparatuur in een professionele studio. Iedereen is goed geïnstrueerd, zodat de opnames snel en soepel verlopen. Een verspreking of kuchje is nooit helemaal te voorkomen, maar daar is na de montage door onze Verheulio’s niets meer van te horen. Of jouw luisteraar nu onderweg is, sport of schoonmaakt; hij of zij ervaart straks een ontspannen luistermoment waarop ‘ie minutenlang aandacht heeft voor jouw podcast. Je vraagt je bijna af waarom je er niet eerder aan begonnen bent.

Verspreiding

Je podcast staat klaar om beluisterd te worden. Wij helpen ‘m bij zoveel mogelijk relevante luisteraars te krijgen. Had je bijvoorbeeld al een social campagne gedacht?

Waarom een podcast best een goed idee is:

  • Het is een mini-evenement; je kunt hier veel beleving en inhoud toevoegen voor een specifieke groep intensieve luisteraars
  • Podcasts kunnen al interessant zijn voor een kleine doelgroep
  • Een podcast mag best lang duren, zolang het maar relevant en interessant blijft
  • Het is dé plek waar je kunt verdiepen (deze inhoudelijke podcast maakten we voor MKB-Nederland)
  • De doelgroep is een lange tijd in aanraking met je merk/bedrijf
  • De productiekosten zijn relatief laag
  • ’t is heel leuk om te maken