De meerwaarde van een knap stukkie tekst

De meerwaarde van een knap stukkie tekst

Bojoura Binnekamp

24 augustus 2016

Het is een vraag die we vaak krijgen: “We hebben zelf teksten geschreven voor een magazine/brochure/website. Willen jullie die even vormgeven?” Nu hebben we daar helemaal geen moeite mee: we hebben voldoende uitstekende grafisch vormgevers en art directors in dienst om een prachtig product te maken, dus als je wilt, gaan we direct aan de slag. Maar onze afdeling VRHL/// Copy en Redactie kijkt ook wel eens over de schouder mee en dan begint het wel te kriebelen. Want het kan zoveel beter! Sprankelender, meer gericht op conversie, korter, verhalender, spannender, oorspronkelijker. Waar gaat het vaak mis bij wat we aangeleverd krijgen? En hoe kan het beter?

 

Schrijven is: geen navelstaren

Vaak merken we dat iemand verliefd is op zijn eigen product en niet op kan houden erover te schrijven, inclusief alle technische details. Maar, dat is niet altijd waar je lezer naar op zoek is. Die deelt niet altijd jouw liefde voor wat je maakt of aanbiedt. Ellenlange productbeschrijvingen? Liever niet. Leef je in in de doelgroep. Wat zijn voor hem/haar argumenten om te kiezen voor jouw product of dienst? Wat komt er bij kijken als hij of zij jouw product aanschaft? Benoem die dingen die je doelgroep wilt weten.

 

Schrijven is: schrappen

Het kan meestal stukken korter. Denk zo: bij iedere zin kan de lezer afhaken. En dan heb je de rest van je verhaal voor niets geschreven. De kunst is om in elke zin iets nieuws aan de orde te brengen. Alleen dan blijft het spannend om door te lezen. Een tip: laat je tekst eerst een dag liggen en lees hem dan nog eens. Vaak zie je dan gelijk dat het allemaal een stuk korter kan.

 

Schrijven is: je doel voor ogen houden en ervoor gaan

Wat beoog je met je tekst? Verkopen? Informeren? Overtuigen? Elke tekst heeft een doel en het is verstandig daar van begin tot eind aan vast te houden. Houd je lezer bij je betoog. Alleen op die manier kun je jouw doel ook echt bereiken.

 

Schrijven is: een gelukkig huwelijk tussen tekst en beeld

Een magazine, website of social media post: het gaat er om dat tekst en beeld op elkaar aansluiten én elkaar versterken.

 

Schrijven is: een gevoelige snaar raken bij de lezer

Ben je op zoek naar een nieuwe fiets? Dan spreekt elke tekst over fietsen je meer aan dan normaal. Omgekeerd gedacht: als je weet wat iemand bezighoudt, kun je beter een tekst op maat schrijven. Hoe meer je weet van je doelgroep, hoe beter je je tekst op hem kunt afstemmen. En hoe meer je de gevoelige snaar weet te raken.

 

Schrijven is: een kwestie van inlevingsvermogen

De tekstschrijvers van VRHL/// Copy en Redactie hebben er plezier in zich elke keer in een andere opdrachtgever en doelgroep te verdiepen. We schrijven op dezelfde dag voor een uitvaartonderneming, een specialist in bouwplaatsbeveiliging of een 18-jarige rechtenstudent. Met elke keer een andere tone of voice.

 

Schrijven is: inzoomen op de kleurrijke details

Je kent ze wel: de platgetreden woorden: belangrijk, optimaal, implementeren, maximaliseren, strategie. Die platgetreden woorden lezen we niet meer. We blijven liever hangen bij de oorspronkelijker taalgebruik. Onze tip? Maak het concreet! Benoem heel concreet wat je bedoelt, dan spreekt je tekst meer aan.

 

Actie: probeer het zelf een keer

Een keer proberen wat de meerwaarde is van tekst? Ben je bezig met een tekst (van maximaal 400 woorden) en kom je er niet uit? Bied hem ons aan en eenmalig verzorgen we een redactieslag voor je. Gewoon. Gratis. Voor nop.

TAGS
copy en redactie Tekst

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van Bojoura Binnekamp

Hoe contentmarketing in het midden- en kleinbedrijf GROOT effect kan hebben

Contentmarketing alleen voor giganten als Coolblue en Coca Cola? FOUT! Juist het mkb heeft baat bij een doordachte contentstrategie. Met minimale middelen heb je maximaal bereik. Wij vertellen je hoe!

Lees meer

Geïntegreerde communicatie gaat je redden

Online marketing lijkt momenteel het toverwoord. Als jij met je bedrijf, product of merk hoog in de zoekresultaten van online zoekmachines wilt komen, kun je niet om SEO en SEA heen.

Lees meer

To pitch or not to pitch

Eens in de zoveel tijd kijk ik in de spiegel en zeg ik tegen mezelf: “Bo, zo kan het niet langer, je moet er nu echt iets aan gaan doen." Nu heb ik iets nieuws bedacht om het langer dan twee maanden vol te houden: ik ga een pitch uitschrijven onder drie sportscholen in Alphen.

Lees meer

Mad (wo)men

Ik geef het toe… ik ben verslaafd. Een binge-watcher. Mijn vriend denkt erover om een interventie met Jimmy Geduld te gaan organiseren. Ieder vrij uurtje – dat zijn er gelukkig niet zoveel – kijk ik Netflix. En dan één serie in het bijzonder: Mad Men.

Lees meer