Branded content magazine over datalekken

Branded content magazine over datalekken

VRHL Case

Met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die vanaf mei volgend jaar officieel in werking treedt, brengt zakelijk Nederland haar persoonsgegevensverzameling op orde. Tenminste, dat zouden bedrijven doen in de ideale situatie. In werkelijkheid is niet iedereen zich van de nieuwe verordening – en de daarmee gepaarde boetes – bewust óf geloven ondernemers niet dat het allemaal zo’n vaart zal lopen. VMD Koster weet wel beter. Samen met het assurantiekantoor maakten wij een magazine met branded content over de risico’s die mkb-ers lopen met betrekking tot datalekken. Een ambitieus project waarbij twintig partners met elkaar samenwerkten.

 

Intensieve samenwerking

Die twintig partners bestaan naast VMD Koster uit vier andere assurantiekantoren – verspreid over heel Nederland: Rivez BV, Millenaar Adviesgroep, Lukassen & Boer en Froonacker – en hun relaties. Per assurantiekantoor maakten we een gepersonaliseerd magazine: de inhoud is in ieder magazine grotendeels hetzelfde, alleen de afzenders veranderen per magazine. In het magazine benaderen we de AVG vanuit verschillende invalshoeken, namelijk vanuit de invalshoek van:

  • de assurantietussenpersoon: in dit artikel behandelen we hoe je je kunt verzekeren tegen de risico’s van cyber- en datarisico’s;
  • de advocaat: wat zijn de juridische risico’s van datalekken en wanneer zit je volgens de wet fout?;
  • de ICT-professional: hij vertelt over de beveiligingsmogelijkheden;
  • het accountantskantoor: hij gaat in op de rol van de accountant met betrekking tot de beveiliging van data.

Omdat de inhoud in alle vijf de magazines hetzelfde is, was het van groot belang om de teksten goed af te stemmen op al de twintig partners. Zij moesten zich immers allemaal kunnen vinden in de verhalen. Het vroeg om razendsnel schakelen en heldere communicatie.

 

Diepgaande branded content

Een voorwaarde was dat het magazine inhoudelijk écht goed moest zijn. Geen platte verkoopteksten, maar (ogenschijnlijk) onafhankelijke content. De afzender is geen adverteerder, maar vooral een autoriteit op het gebied van cyber- en datarisico’s; de assurantietussenpersoon met het oog op verzekeringen, de advocaat op het juridische aspect enzovoorts. Het uiteindelijke doel daarvan is dat wanneer de doelgroep in de toekomst een vraagstuk heeft op het gebied van cyber- en datarisico’s, hij (een van) de afzenders benadert voor advies.

 

Onafhankelijke artikelen

Naast de branded content, bevatten de magazines ook écht onafhankelijke content. Journalistieke verhalen waar we relevante experts aan het woord laten over de nieuwe verordening. Zo interviewden we de voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens Aleid Wolfsen, schreef een journalist en specialist op het gebied van big data een essay over het onderwerp en interviewden we twee landelijke verzekeraars over een toepasselijke, waargebeurde case.

 

5 gepersonaliseerde magazines

Het personaliseren van het magazine bracht ook een uitdaging voor het drukwerk met zich mee. Een deel van de artikelen, de cover, het colofon, het voorwoord, een infographic en nog meer onderdelen moesten aangepast worden aan de afzender. Okay Color dacht met ons mee en bedacht een oplossing waarbij we het voorste en laatste deel van het magazine personaliseerden en het middenkatern gelijk lieten met de onafhankelijke, journalistieke artikelen.

Gepersonaliseerd magazine

De vijf verschillende magazines werden verstuurd naar de adressenbestanden van de afzenders. Doordat de verzendlijsten van de verschillende afzenders werden samengevoegd, bereikten we een brede doelgroep. Ontvangers herkenden ministens een van de ontvangers, maar lazen ook de artikelen van de drie andere relevante bedrijven. Zo kwamen de afzenders ook bij nieuwe leads onder de aandacht.

Gepersonaliseerd magazine

 

Crossmediaal project

De week nadat het magazine op de deurmat viel, stuurden we een deel van de content via een mooi vormgegeven, gepersonaliseerde e-mailing naar dezelfde ontvangers. De week erna volgde het tweede deel van de content, ook in een e-mailing. Daardoor kwamen de assurantiekantoren, advocatenkantoren, ICT-bedrijven en de accountantskantoren drie keer bij hun doelgroep onder de aandacht. Zij zetten hun artikel op hun website en vanuit de e-mailings verwezen we daarnaar. Dat zorgde meteen voor meer traffic naar hun websites.

Het leuke van dit project is dat we één relevant onderwerp behandelden met meerdere partners die complementair aan elkaar zijn op dit gebied en elkaar daardoor versterken. Een dergelijk project kunnen we natuurlijk ook voor andere partijen, over andere onderwerpen verzorgen. Benieuwd hoe jij op eenzelfde soort manier kunt samenwerken met je partners? Stuur Jan een e-mail.

TAGS
branded content Content Magazine Redactie Vormgeving

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van VRHL Case

Introductiecampagne Kleine Kwalen via social media

Veel huisartsen in Nederland maken gebruik van de bekende boekenreeks Kleine Kwalen, over de diagnostisering en behandeling van veel voorkomende aandoeningen. Maar Kleine Kwalen is nu ook online beschikbaar én de boekenreeks is vernieuwd! Om de nieuwe versie van Kleine Kwalen te promoten, zowel online en offline, schakelde opdrachtgever Bohn Stafleu en Loghum (afgekort BSL) ons een social media strategie te schrijven en uit te voeren.

Lees meer

Klanten laten sparen voor Faceboooeeeek-klikbudget

De Groot-Verburg is een leverancier van kazen aan speciaalzaken door heel Nederland. Om hun kaas, de Gooische Pikante, te promoten bij de consument, bedachten we een slimme Facebook-actie!

Lees meer

Een crossmediale aanpak voor Freek Hypotheek

De huizenmarkt is al een paar jaar een hot item. Om een huis te kopen, moet je natuurlijk een hypotheek afsluiten. En wie kun je daar nu beter voor inschakelen dan Freek Hypotheek, dé hypotheekadviseur in de regio! Sinds dit jaar zorgen wij er door middel van een crossmediale aanpak voor dat Freek op de kaart wordt gezet.

Lees meer

Opvallende campagne: zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens

Docenten en andere medewerkers van mboRijnland werken op dagelijkse basis met persoonsgegevens. Maar… hoe zorgen zij nu dat ze zorgvuldig omgaan met deze gegevens?  Daar heeft mboRijnland wel wat tips voor! Wij bedachten een campagne om deze tips intern aan de man te brengen.

Lees meer

MBO Luchtvaarttechniek, niet zomaar een opleiding

De luchtvaartsector schreeuwt om goed opgeleide techneuten. Om meer studenten aan te trekken maakten wij voor 5 ROC's - die samenwerken onder de naam MBO Luchtvaarttechniek - een gloednieuwe website, video's, foto's, online banners, een leaflet en een social media campagne. Het resultaat?

Lees meer