Branded content magazine over datalekken

Met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die vanaf mei volgend jaar officieel in werking treedt, brengt zakelijk Nederland haar persoonsgegevensverzameling op orde. Tenminste, dat zouden bedrijven doen in de ideale situatie. In werkelijkheid is niet iedereen zich van de nieuwe verordening – en de daarmee gepaarde boetes – bewust óf geloven ondernemers niet dat het allemaal zo’n vaart zal lopen. VMD Koster weet wel beter. Samen met het assurantiekantoor maakten wij een magazine met branded content over de risico’s die mkb-ers lopen met betrekking tot datalekken. Een ambitieus project waarbij twintig partners met elkaar samenwerkten.

Intensieve samenwerking

Die twintig partners bestaan naast VMD Koster uit vier andere assurantiekantoren – verspreid over heel Nederland: Rivez BV, Millenaar Adviesgroep, Lukassen & Boer en Froonacker – en hun relaties. Per assurantiekantoor maakten we een gepersonaliseerd magazine: de inhoud is in ieder magazine grotendeels hetzelfde, alleen de afzenders veranderen per magazine. In het magazine benaderen we de AVG vanuit verschillende invalshoeken, namelijk vanuit de invalshoek van:

  • de assurantietussenpersoon: in dit artikel behandelen we hoe je je kunt verzekeren tegen de risico’s van cyber- en datarisico’s;
  • de advocaat: wat zijn de juridische risico’s van datalekken en wanneer zit je volgens de wet fout?;
  • de ICT-professional: hij vertelt over de beveiligingsmogelijkheden;
  • het accountantskantoor: hij gaat in op de rol van de accountant met betrekking tot de beveiliging van data.

Omdat de inhoud in alle vijf de magazines hetzelfde is, was het van groot belang om de teksten goed af te stemmen op al de twintig partners. Zij moesten zich immers allemaal kunnen vinden in de verhalen. Het vroeg om razendsnel schakelen en heldere communicatie.

Diepgaande branded content

Een voorwaarde was dat het magazine inhoudelijk écht goed moest zijn. Geen platte verkoopteksten, maar (ogenschijnlijk) onafhankelijke content. De afzender is geen adverteerder, maar vooral een autoriteit op het gebied van cyber- en datarisico’s; de assurantietussenpersoon met het oog op verzekeringen, de advocaat op het juridische aspect enzovoorts. Het uiteindelijke doel daarvan is dat wanneer de doelgroep in de toekomst een vraagstuk heeft op het gebied van cyber- en datarisico’s, hij (een van) de afzenders benadert voor advies.

Onafhankelijke artikelen

Naast de branded content, bevatten de magazines ook écht onafhankelijke content. Journalistieke verhalen waar we relevante experts aan het woord laten over de nieuwe verordening. Zo interviewden we de voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens Aleid Wolfsen, schreef een journalist en specialist op het gebied van big data een essay over het onderwerp en interviewden we twee landelijke verzekeraars over een toepasselijke, waargebeurde case.

5 gepersonaliseerde magazines

Het personaliseren van het magazine bracht ook een uitdaging voor het drukwerk met zich mee. Een deel van de artikelen, de cover, het colofon, het voorwoord, een infographic en nog meer onderdelen moesten aangepast worden aan de afzender. Okay Color dacht met ons mee en bedacht een oplossing waarbij we het voorste en laatste deel van het magazine personaliseerden en het middenkatern gelijk lieten met de onafhankelijke, journalistieke artikelen.

Gepersonaliseerd magazine

De vijf verschillende magazines werden verstuurd naar de adressenbestanden van de afzenders. Doordat de verzendlijsten van de verschillende afzenders werden samengevoegd, bereikten we een brede doelgroep. Ontvangers herkenden ministens een van de ontvangers, maar lazen ook de artikelen van de drie andere relevante bedrijven. Zo kwamen de afzenders ook bij nieuwe leads onder de aandacht.

Gepersonaliseerd magazine

Crossmediaal project

De week nadat het magazine op de deurmat viel, stuurden we een deel van de content via een mooi vormgegeven, gepersonaliseerde e-mailing naar dezelfde ontvangers. De week erna volgde het tweede deel van de content, ook in een e-mailing. Daardoor kwamen de assurantiekantoren, advocatenkantoren, ICT-bedrijven en de accountantskantoren drie keer bij hun doelgroep onder de aandacht. Zij zetten hun artikel op hun website en vanuit de e-mailings verwezen we daarnaar. Dat zorgde meteen voor meer traffic naar hun websites.

Het leuke van dit project is dat we één relevant onderwerp behandelden met meerdere partners die complementair aan elkaar zijn op dit gebied en elkaar daardoor versterken. Een dergelijk project kunnen we natuurlijk ook voor andere partijen, over andere onderwerpen verzorgen. Benieuwd hoe jij op eenzelfde soort manier kunt samenwerken met je partners? Stuur Jan een e-mail.