We bevinden ons middenin een contentshock. Er is overal content. Altijd. En die contentoverload gaat dag en nacht door. Je staat op met de app van nu.nl, onderweg naar werk zie je tientallen billboards en radioreclames, je luncht met Facebook, je brievenbus zit wekelijks vol folders en branded magazines, ’s avonds gaat Netflix aan en je gaat niet naar bed zonder Twitter en Instagram te checken.

 

Met onze smartphones en tablets hebben we altijd en overal toegang tot voor ons interessante content. Maar helaas zitten er maar 24 uur in een dag. We kunnen nooit alles zien. In de jaren ’90 kwam het nog wel eens voor dat je over een bepaald onderwerp niets kon vinden online. Niets! Anno 2016 is er een overschot aan informatie. Ieder bedrijf maakt tegenwoordig content. Gedraagt zich als uitgever. Doe je het niet zelf, dan is er wel een bureau dat het voor je doet. Want je weet: met goede content kun je scoren. Maar met alleen goede content ben je er nog niet. Content mag dan wel king zijn, distributie is queen. Jouw verhaal moet wel bij je doelgroep terecht komen. En zijn doel bereiken. Dat is in tijden van contentshock nog een hele uitdaging.

 

Online vs. offline

Online marketing lijkt momenteel het toverwoord. Als jij met je bedrijf, product of merk hoog in de zoekresultaten van online zoekmachines wilt komen, kun je niet om SEO en SEA heen. Inhoudelijk goede content zorgt voor een hoge ranking en ook door de inzet van social media (advertising) kun je goed scoren. Maar met alleen een online marketingstrategie of online contentstrategie ben je er nog niet. Alle marketingactiviteiten moeten op elkaar afgestemd zijn. Ook offline!

[streamer]Als je écht optimaal resultaat wilt bereiken, kies dan voor een geïntegreerde communicatie-aanpak[/streamer]

 

Vergeet de kracht van offline niet

Content verspreiden en zoveel mogelijk mensen bereiken; het begint allemaal met een goede strategie. Marketing heeft tegenwoordig een sterke focus op online, maar offline kanalen blijven onmisbaar. Natuurlijk, online activiteiten zijn goed meetbaar, maar vergeet de kracht van offline niet. Een DM met een opvallende premium, een gave abri, een creatieve advertentie of een mooi vormgegeven magazine hebben nog altijd een hoge attentiewaarde. Juist nu! Ook met offline middelen kun je emotie overbrengen, betrokkenheid creëren en meer klanten krijgen.

 

Geïntegreerde communicatie gaat je redden

We blijven het daarom zeggen: Breng eerst de huidige situatie in kaart: wat wil je bereiken op de korte en lange termijn? Wie zijn jouw doelgroepen? Wat zijn hun vraagstukken? Hoe kun je jouw doelgroep helpen? Wat is jouw boodschap? Welke media gebruiken zij? Pas als je dit duidelijk voor ogen hebt en de klantreis in kaart hebt gebracht, bepaal je de middelen die je in iedere fase van de klantreis inzet. Vraag jezelf af: met welke content en middelen bereik ik de doelgroep optimaal in de awareness fase? En hoe bereik ik ze opnieuw in de overwegingsfase? Alle middelen in jouw contentmix, zowel offline en online, moet je goed op elkaar afstemmen en verspreiden via zorgvuldig gekozen earned, paid en owned kanalen.

 

Zo overleef jij de contentshock

Jouw doelgroep verbinden aan jouw merk. Er zijn legio bureaus die jou hierbij kunnen helpen. Maar bijna altijd vanuit één specialisme. Bij VRHL vind je creatie, copy & redactie, social, video, online en publish onder één dak. We kijken naar wat je wilt bereiken en adviseren je over de middelen en kanalen die je moet inzetten. Vervolgens zorgen we ervoor dat jouw verhaal en huisstijl in alle middelen terugkomt en optimaal op elkaar aansluiten. Zodat jouw campagne succesvol wordt. En je de contentshock overleeft.