Zet jij virtual reality al in voor je bedrijf?

Je ziet en hoort het overal, op tv, radio, internet, in de krant en je ziet het zelfs op straat of in het openbaar vervoer: virtual reality. Maar wat kan jouw bedrijf hiermee? Heel veel! Carlo de Heer, mede-eigenaar van Goldviz, vertelt er meer over in deze blog.

Virtual reality is de intense ervaring van een digitale wereld. Een gecreëerde wereld waar alles mogelijk is, van een nagebootste realiteit tot een sprookje dat tot leven komt. Maar ook, en hier wordt het interessant, een perfecte wereld om jouw product, project, proces of merk te presenteren. Virtual reality, wat al erg populair is binnen gaming en entertainment, is ook steeds vaker in het bedrijfsleven terug te zien. Bijvoorbeeld in de sales, marketing, presentaties, testing, trainingen en simulaties wordt al handig gebruik gemaakt van virtual reality.

Wat is virtual reality?

Virtual reality is een manier om de digitale wereld te bekijken en te ervaren alsof je er middenin staat. Dit doe je door middel van een virtual reality bril. Deze komen in vele vormen en maten, maar het zijn allemaal brillen met een beeldscherm. Ook wel “head mounted display” (HMD) genoemd. Het is eigenlijk gewoon een beeldscherm dat je dicht voor je ogen houdt, met een gyroscoop sensor die de rotatie van je hoofd volgt. Hierdoor is het mogelijk om rond te kijken in de virtuele wereld. De beste beleving van een virtuele wereld krijg je met een realtime interactieve visualisatie.

De realtime interactieve visualisatie

Realtime wil zeggen dat de beelden op het moment van kijken worden berekend door de computer. Hierdoor krijgt de gebruiker de keuze en mogelijkheid om vrij rond te lopen en kijken in de visualisatie. Ook maakt de realtime berekening van de computer het mogelijk om de visualisatie interactief te maken. Dit betekent dat tijdens het gebruik objecten en elementen in de visualisatie kunnen worden aangepast naar hoe de gebruiker het wil. Zo kan de gebruiker (klant) bijvoorbeeld al spelen met het product voordat het gemaakt is. Het product kan worden opengemaakt, naar wens aangepast, aangezet, uit elkaar gehaald en worden gebruikt in de virtuele wereld, zoals het ook in de echte wereld gebruikt zal worden.

Unieke eigenschappen van virtual reality

De meest unieke eigenschap van virtual reality is natuurlijk de realiteit ervaring bij het bekijken van de digitale wereld. Dit is interessant voor het bedrijfsleven. Je kunt er klanten jouw producten, processen en projecten in laten ervaren, letterlijk in een wereld die is gecreëerd met als enige doel jouw product. Een ultieme kans om je producten te laten bekijken voordat deze gemaakt zijn. Zo is virtual reality een ideaal visualisatie middel voor nieuwbouw en prototyping. Niet alleen voor woonhuizen, maar voor alle producten en projecten die nog gemaakt en getest moeten worden.

Nog een unieke eigenschap van virtual reality is dat als de gebruiker de virtual reality bril op heeft, hij geheel is afgesloten van de buitenwereld. Zelfs zonder een koptelefoon waant de gebruiker zich snel in de andere wereld en wordt hij niet of nauwelijks afgeleid. Een ultieme kans om de klant met zijn volle aandacht te laten zien hoe je product of dienst werkt.

Virtual reality iets voor jou?

Er kunnen meerdere redenen zijn om virtual reality te gebruiken. Je hebt een product, proces, project, merk of dienst:
1. dat moet worden verkocht voordat het gemaakt is,
2. dat te groot of te zwaar is om mee te nemen,
3. dat te klein is of verwerkt is in een ander product waardoor je het niet ziet,
4. waarvan de werking te complex is om uit te leggen met woorden,
5. dat in ontwikkeling is en je wilt een prototype kunnen bekijken. Er omheen
lopen en de interactie aangaan met het het product voordat het gemaakt is,
6. dat je in jouw ideale wereld wil laten zien: brand experience,
7. dat gewoon zo tof is dat je het wilt laten zien op de manier die het verdient.

Hieronder een aantal voorbeelden van hoe virtual reality kan worden toegepast in je bedrijf.

Sales

Bij sales kun je denken aan een digitale productcatalogus. Je kunt dan alle informatie en alle extra opties visueel laten zien aan je klant. De klant kan dan ook met een productconfigurator het product geheel naar eigen wens maken. Dit kan bijvoorbeeld via een tablet of virtual reality applicatie bij de klant of in de showroom. Wat je ook steeds vaker ziet is een digitale pop up store, waarmee je virtueel langs al je producten kunt lopen. Hiermee kun je de klant overal de ervaring van het winkelen geven.

Marketing

Juist in de marketing zie je virtual reality steeds meer als hulpmiddel. Het komt geregeld voor in reclamespotjes op de televisie. Ook tijdens beurzen of in showrooms kan het de aandacht trekken van de bezoekers. Een reden daarvoor is dat het er gewoon een beetje maf uitziet als een persoon om zich heen staat te kijken met een virtual reality bril op. Zeker als hij daarbij in de lucht staat te zwaaien met in elke hand een controller. Dit trekt de aandacht en het is ook nog super leuk om te doen. Als je zelf een visualisatie of game laat ontwikkelen kun je op een leuke manier de informatie van je product, project, proces, merk of dienst overbrengen aan je klant.

Presentaties

Zoals eerder aangegeven is een realtime interactieve visualisatie een goede tool voor presentaties, als deze wordt bekeken met de virtual reality bril heb je de onverdeelde aandacht van de gebruiker. Met een product of merk presentatie kun je alle productinformatie op een leuke interactieve manier laten zien. Je laat visueel zien wat je product is, hoe het eruitziet en wat je er mee kunt.

Testing

Bij testen & prototyping is het visualiseren in 3d van groot belang om kinderziektes uit je product te halen. Een visualisatie bekijken door een virtual reality bril geeft je dan ook de mogelijkheid om de kinderziektes te vinden voordat je product gemaakt is. Dit komt omdat je jouw product al kunt ervaren en testen in de virtuele wereld. Zo zie je al snel of een ruimte of onderdeel te groot of te klein is. Noodstoppen plaatsen op de juiste plek binnen armlengte van de werkplek. Of het er wel uitziet zoals je hebt gepland. of de locatie van de operator van een kraan of machine niet op een beter overzichtelijk punt of dichterbij de lading geplaatst kan worden.

Trainingen en simulaties

Met een virtual reality bril heeft de gebruiker zijn onverdeelde aandacht bij de training. Dat is tevens ook de reden dat virtual reality uitstekend geschikt is voor trainingen en simulaties. In de virtuele wereld kun je mensen snel visueel informatie aanleveren. Bijvoorbeeld door bij een EHBO cursus of klanten trainingen, te informeren over een calamiteitenplan van een gebouw of instructies te geven van reparaties aan machines en apparaten. Maar ook bij de ANWB maken ze gebruik van simulaties om hun cursisten verschillende situaties in te laten schatten die van belang zijn, maar die je op de weg niet snel tegenkomt. Andere voorbeelden zijn gevaarlijke kranen, graafmachines of werkboten waar je de besturing in een veilige omgeven kunt leren en niet veel voorkomende situaties herhalend kunt trainen totdat je ze haarfijn kunt inschatten.

Maak je producten visueel begrijpbaar

Realtime interactieve visualisaties en virtual reality zijn zeker geen gimmick of gadget. Voor bijvoorbeeld producten die door hun formaat of complexiteit niet duidelijk communiceren, zijn er daadwerkelijk verschillende innovatieve oplossingen en toepassingen waar je als bedrijf ook echt iets aan hebt. Met interactieve visualisaties en virtual reality maak je het verkoopproces makkelijker, trainingen en simulaties duidelijker en maak je producten visueel begrijpbaar en zullen klanten sneller tot kopen overgaan.

Virtual reality iets voor jouw bedrijf?

Wil jij ook gebruik maken van virtual reality? Voor een presentatie, training of de sales en marketing van je bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op. VRHL Content & Creatie (script, vormgeving, video) verzorgt in samenwerking met Goldviz (virtual reality) graag jouw virtual reality productie!