Te weinig volgers? Zó bereik je een nieuw publiek!

Te weinig volgers? Zó bereik je een nieuw publiek!

Manon Louwers

6 april 2017

Je hebt het helemaal voor elkaar: socialmediapagina’s met mooie afbeeldingen, een pakkende omschrijving van je bedrijf en regelmatig deel je prikkelende posts. Op je website plaats je interessante artikelen, helemaal toegespitst op de behoeften van je doelgroep. En die deel je ook nog eens via een maandelijkse nieuwsbrief. Maar je volgersaantal blijft onder de vijftig en ook van het aantal likes op je Facebookberichten had je meer verwacht. Als niemand iets onderneemt behalve jij, blijft je bereik beperkt tot je eigen netwerk. Hoe treed je daarbuiten en bereik je een nieuw publiek?

 

Maak het bekend

Weten jouw klanten, medewerkers, zakelijk partners en zelfs familie en vrienden al dat jouw bedrijf tegenwoordig ook te vinden is op social media? Zij vormen een mooi beginpunt voor een groot aantal volgers en kunnen ervoor zorgen dat je content zich verder verspreidt. Nodig hen uit via de knop ‘Vrienden uitnodigingen om deze pagina leuk te vinden’. Stuur een interne mail met uitleg over je contentstrategie, zodat je personeel op de hoogte is. Laat medewerkers die direct contact hebben met klanten eens vertellen dat je content deelt, die ook voor hén interessant is! Doe in je (digitale) nieuwsbrief een oproep om je bedrijf te volgen op social media. En plaats socialmedia-iconen, als dat kan met een link naar je bedrijfspagina’s, op verschillende plekken. Denk aan de homepagina van je website, je e-mailhandtekening, visitekaartjes en flyers.

 

Werk samen

Werk samen met leveranciers, klanten en andere zakelijke relaties. Een mooi project afgerond in samenwerking met een zakelijk partner? Tag dat bedrijf in je bericht. Daardoor bereik je meer mensen, want het bericht verschijnt ook in de timeline van de volgers van je partner. Maar het zorgt er wellicht ook voor dat je relatie jouw bedrijf een andere keer in zijn bericht tagt, wat ook weer voor meer bereik zorgt. Volg ook de pagina’s van zakelijke relaties en bedrijven die lijken op het jouwe. De kans is groot dat zij jou terug volgen én je kunt deze pagina’s gebruiken ter inspiratie voor nieuwe content. Zorg er daarnaast voor dat je eigen medewerkers zich betrokken voelen bij je social media, zodat ze berichten liken en delen.

Meer volgers: samenwerken

 

Verzin leuke acties

Bedenk leuke acties waarmee je interactie met je pagina of bericht creëert. Pas wel op, want Facebook heeft hier regels aan verbonden. Platte like&share-winacties zijn niet toegestaan, omdat ze spam veroorzaken. Wees wat creatiever en laat volgers reageren op je bericht met een foto of leuke inzending.

 

Meer volgers: actieMeer volgers: actie

 

Start met Facebook advertising

Als je net een Facebook-pagina hebt opgezet, is Facebook advertising dé manier om een nieuw publiek te bereiken. Je doelgroep kies je specifiek op bijvoorbeeld hun beroep, interesses of gedrag. Begin met meerdere advertenties, zodat je hun prestaties met elkaar kunt vergelijken en de advertenties kunt optimaliseren. Quick-wins bereik je door je mailinglijst in te voeren, zodat je bestaande relaties (klanten, leveranciers etc.) bereikt. Zij zijn waarschijnlijk eerder geneigd je pagina te liken, omdat zij je bedrijf al kennen.

 

Wil je meer weten over Facebook advertising, heb je hulp nodig bij een leuke actie of wil je meer informatie? Neem contact met ons op!

TAGS
Content Contentmarketing Online Social Social media Website

Deel deze blog

Andere blogposts en cases van Manon Louwers

6 tips om je medewerkers te betrekken bij je contentstrategie

Betrokken medewerkers zijn gemotiveerd, tonen eerder initiatief en zijn meegaander. Maar wat wij ook interessant vinden, is dat ze voor meer engagement zorgen op je socialmediapagina’s.

Lees meer